קשיים שעלולים לצוץ בזוגיות לאחר היריון ולידה

זוגיות לאחר היריון ולידה
זוגיות לאחר היריון ולידה

אירוע לידת הילד הראשון במשפחה מהווה אבן דרך מרכזית ביותר במערכות יחסים רבות. תחושת הציפייה ההולכת ומצטברת במהלך ההיריון לרגע הלידה, הופכת מרגשת עוד יותר כאשר התינוק סוף סוף נולד, אך הגעתו של ילד לעולם משנה לרוב את חיי ההורים באופן דרמטי ויוצרת ממד חדש לחלוטין לגבי ׳מי הם׳ ומהם התפקידים שעליהם למלא כאינדיבידואלים, כבני זוג וכעת כהורים.

אימוץ תפקיד ההורות פירושו התמודדות עם מגוון אתגרים חדשים – חלק מהאתגרים הינם צפויים, אבל חלקם "מפתיעים" ועלולים לעתים לפגוע בזוגיות עד כדי שיבוש היחסים. איך כל כך הרבה שמחה יכולה להביא עימם גם לא מעט קונפליקטים מורכבים? ובכן, יש לכך כמה סיבות מרכזיות:

  • הורות לראשונה היא הליך מאתגר – להיות הורה, פירושו להתמודד עם סדרת אתגרים חדשה לגמרי שחלקן בלתי צפויות לחלוטין. ההתמודדות עם האתגרים המתעוררים לאורך הדרך תהיה קלה יותר כאשר תוכלו לגשת למשימה כצוות. תקשורת טובה בין בני הזוג לגבי חלוקת העבודה ביניהם היא מכרעת להגדרת עבודת צוות יעילה. לכן, אל תניחו הנחות לגבי מי יקום באמצע הלילה כשהתינוק/ת יתעוררו או מי ישתחרר מהעבודה כדי לקחת אותו לרופא? אלא קיימו דיאלוג פתוח על חלוקת האחריות, כך תקלו על החיכוכים ועל הלחצים היומיומיים.

  • אינטימיות קריטית לזוגיות ולשותפות מאושרת – שינוי גדול נוסף שמגיע בעקבות ההורות מתבטא באינטימיות בין בני הזוג. התשוקה הספונטנית שהייתה כנראה קיימת יותר לפני שהילדים נכנסו לתמונה, קצת פחות מציאותית היום במרבית המקרים. שניכם כל כך עייפים כשהתינוק סוף סוף נרדם, עד שכניסה למיטה פירושה הירדמות מיידית.


במציאות חדשה שכזו חשוב להעריך את הרגעים הקטנים שלכם כזוג, להיות מודעים לכך ולא לפספס חיבוק או נשיקה לפני היציאה לעבודה, לשלוח זה לזו הודעות טקסט פלרטטניות, או להצמיד פתק מלבב לתיק של השני/ה – כל אלה ועוד יכולים לעזור לשמור על אותה שובבות שלרוב אובדת מעט לאחר הלידה. כלי חשובים נוספים שיעזרו לכם להסתגל עם המציאות החדשה תוכלו לקבל בעזרת ייעוץ מותאם של מטפלת זוגית. אמנם התנהלות על פי ייעוץ חיצוני עשויה להיראות לפעמים מאולצת ולא ספונטנית (למשל, לפנות לעצמכם באופן קבוע ערב לשניכם כדי לשמר על הרומנטיקה והאינטימיות) אבל בפועל התנהלות שכזאת יכולה להכניס בשניכם הרבה רוח חיובית, מוטיבציה וציפייה לקראת הזמן הזוגי שלכם ביום/בשבוע.

  • לטפל בעצמך ולתמוך בטיפול שלו בעצמו – מערכות יחסים משתנות כשילדים נכנסים לתמונה ואין שום דרך לעקוף זאת. השמחה וההתרגשות שמגיעים עם הפיכתכם להורים גוברות בדרך כלל על התסכול והאכזבה. עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעלייה במתח כשהלחצים היומיומיים הולכים ומציפים אתכם. גם כאן, ייעוץ חיצוני מקצועי יאפשר לכם להבין שההתמקדות בבן המשפחה שנוסף למשפחה אמורה להוסיף לשותפות שקדמה להגעתו ולא לגרוע ממנה. טיפוח הילד החדש חשוב ביותר, אבל זה לא אומר שאם כל אחד מכם יטפל גם בצרכים שלו, תיחשבו לאנוכיים.

הורים טובים הם לא בהכרח אלה שמקריבים את עצמם לחלוטין למען הילדים, אלא הורים שיודעים שהם צריכים לאזן בין צרכיהם לצרכי הילדים, כדי לספק את הטוב ביותר לילדים!

מאמרים נוספים שכדאי להכיר

חופשה משפחתית

רשימת ציוד לחופשה עם ילדים

רשימת ציוד לחופשה עם הילדים נכון שזה קצת מתסכל להגיע סוף סוף לחופשה שחלמנו עליה ולגלות ששכחנו בבית חפצים חשובים מאוד כמו מטען לטלפון, בגד

צוות ארבע אמהות זמין 24/7 באימייל

תרצו לפרסם מאמרים משלכם באתרינו? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם